Voor een ondernemer is het belangrijk om de juiste social media kanalen te kiezen voor het bedrijf, maar waarom is dit zo belangrijk? De meeste ondernemers gebruiken social media platformen voor de verkoop van producten/diensten of voor de zichtbaarheid van het bedrijf te vergroten. Dit klinkt logisch, maar voor veel bedrijven is dit nog niet het geval. Veel bedrijven maken vaak bedrijfsprofielen aan op verschillende social media platformen zonder er goed over na te denken. Het is dan ook belangrijk om te onderzoeken op welke social media platformen jouw doelgroep zich bevindt en wat jij wilt bereiken.
Vraag jezelf eens af hoeveel mensen er dagelijks hun social media checken voor het laatste nieuws, leuke filmpjes of speciale acties. Alleen al in Nederland maken dagelijks 7,1 miljoen mensen gebruik van Facebook en dan praat ik pas over één social media platform. Het is daarom dus van groot belang om hierop in te kunnen spelen.
Sommige bedrijven vragen zichzelf af of hun specifieke doelgroep überhaupt wel aanwezig is op social media en daar wil ik graag verder op ingaan. Hierbij nemen we Facebook weer als voorbeeld. In totaal zijn er bijna 17,3 miljoen mensen in Nederland en onder deze mensen zijn er 10,4 miljoen Facebook gebruikers. Hiermee wil ik zeggen dat de kans enorm klein is dat jouw doelgroep niet op Facebook actief is. Wacht daarom niet af en ga actief opzoek naar jouw doelgroep door middel van de juiste social media kanalen.
Voordat je een keuze maakt voor een social media kanaal, is het belangrijk om jezelf als ondernemer af te vragen wat en wie jij wilt bereiken. Voorbeelden hiervan zijn, meer bezoekers naar je website, het aantrekken van nieuwe klanten of om de naamsbekendheid te vergroten. Voorheen waren bedrijven bezig met alleen het zenden van informatie naar bepaalde groepen mensen, maar dat is nu verleden tijd. Doe je dit als ondernemer nog steeds? Krap jezelf dan even achter de oren, want het is tegenwoordig namelijk de kunst om via social media persoonlijke interactie te kunnen creëren met de doelgroep.
Wanneer je als ondernemer een doel hebt gesteld en in kaart hebt gebracht wie je wilt bereiken, dan heb je de eerste belangrijke stap gezet. Vervolgens ga je kijken naar waar jouw doelgroep zich bevindt aan de hand van de demografische gegevens per social media platform. Hoe is dit mogelijk? Alle mensen die gebruik maken van een social media platform hebben een account aangemaakt. Door een account aan te maken deel je belangrijke informatie over jezelf, zoals je geslacht, leeftijd, woonplaats, interesses, werk etc. Aan de hand van deze informatie ontstaat er een overzicht van alle gebruikers. De algemene demografische gebruikers gegevens worden gedeeld in allerlei onderzoeken en op basis daarvan kun jij bepalen op welk social media platform jouw doelgroep zich bevindt.
Social media platformen zoals Instagram, Snapchat en TikTok spreken over het algemeen een jongere doelgroep aan. Op Facebook en LinkedIn zijn bijvoorbeeld weer de oudere mensen vaker actief. Om je verder op weg te helpen met het kiezen van het juiste social media kanaal voor jouw bedrijf, heb ik nog een aantal tips opgesteld.
Tips
1. Maak gebruik van maximaal drie verschillende social media platformen. Het onderhouden van een social media kanaal kost veel tijd, laat staan hoeveel tijd het kost om vijf verschillende kanalen goed te kunnen onderhouden. Leg de focus daarom op maximaal drie platformen en zorg dat je uitblinkt in minimaal één social media kanaal.
2. Formuleer duidelijk je doelstellingen, de doelgroep, maak een contentplan, bedenk hoe je jouw kanalen kan promoten en analyseer alle resultaten.
3. Kies een social media kanaal dat goed aansluit bij het DNA van je bedrijf.
4. Focus je niet meer op likes maar, ga voor persoonlijke interactie met jouw doelgroep.