blue breaking news tv background

Briljante social media inhakers op actualiteiten

Inhakers zijn de perfecte manier om je interactie en engagement te verhogen op je social kanalen zoals Facebook, Instagram en Twitter. De bekende nationale feestdagen, evenementen en sportwedstrijden bieden creatievelingen ieder jaar weer voldoende inspiratie voor de mooiste
inhakers. Speel je ook nog eens in op de actualiteiten, eventueel met een goede dosis humor, dan heb je een geslaagde én bij jouw merk passende inhaker. Laat je inspireren door dit rijtje met 10 originele en grappige inhakers die inspelen op de actualiteiten!

 

1. Ook bij McDonalds is een kunstenaar actief

Nog vers in het geheugen: een banaan met ducttape vastgeplakt aan de muur. Het werd op een
beurs in Miami verkocht voor maar liefst 150.000 dollar. Heel de wereld in rep en roer, want wie
betaalt er in godsnaam zoveel geld voor een banaan? Het had veel weg van een publiciteitsstunt. En het heeft gewerkt, want de banaan ging viral en grote merken waren er als de kippen bij met een leuke inhaker. Over kip gesproken: McDonalds kreeg de lachers op zijn hand met deze inhaker.

 

2. En toen kwam Dotan in het nieuws

In 2018 viel zanger Dotan behoorlijk door de mand. Hij beheerde een trollenleger waarmee hij
zichzelf in een beter daglicht bracht. De Volkskrant ontmaskerde Dotan en bracht het grote nieuws naar buiten. En mocht alle ophef omtrent zijn nepfans en trollaccounts je zijn ontgaan, dan zorgt Bol.com er met deze geniale inhaker voor dat je er toch nog iets van meekrijgt. Bol.com gaf zich 5 sterren voor deze social media inhaker.

 

3. Hulp nodig bij het kiezen van de juiste baan?

Tja, de meeste mensen herinneren zich het vast nog wel: de verkeerde baanwissel van Sven Kramer op de Olympische Spelen. Sven lag op koers voor goud, maar Gerard Kempers stuurde hem de verkeerde baan in. Sven zakte figuurlijk door het ijs en werd gediskwalificeerd, zijn al bijna zekere gouden plak verdween als sneeuw voor de zon. En als het nog niet erg genoeg was haakte Randstad met de slogan “Kies de baan die bij je past” in op deze gebeurtenis. Een passende inhaker die een hoop publiciteit opleverde, maar helaas geen goud.

 

4. Nadat Oranje van Chili won op het WK 2014

Grote sportevenementen staan garant voor actuele inhakers. Na de 2-0 winst op Chili slingerde de Hema deze inhaker de wereld in. Een beetje jammer dat je chilipepers niet in een molen stopt, maar dat mocht de boodschap niet verpesten. Nederland was in opperbeste stemming en dat was terug te zien in de aandacht die deze creatieve inhaker kreeg. Wat mij betreft was deze goed voor een finaleplaats.

“Een inhaker die terugblikt op een moment levert meer
reacties op dan een inhaker die vooruitblikt”


5. Toen je nog grappen kon maken over Rokjesdag

Rokjesdag is de eerste dag van het jaar waarop vrouwen massaal een rokje gaan dragen. Je ziet deze dag vaak wel aankomen in de weersverwachtingen, maar op de inhaakkalender zal deze nooit staan. Toen het eenmaal zo ver was en de media zich er massaal mee ging bemoeien, haakte Gamma op Rokjesdag in met een ludieke actie. Het vond een manier om bladblazers ook in de lente te kunnen afzetten. Ondanks dat duidelijk is dat deze inhaker met een knipoog is, is het nog maar de vraag of zo’n inhaker anno 2020 nog gewaardeerd word.

 

6. De legendarische keeperswissel van Van Gaal met Tim Krul

Het moment van het WK 2014: de legendarische keeperswissel van Van Gaal. Met nog één minuut te spelen in de verlenging van de kwartfinale tegen Costa Rica kwam Tim Krul voor Jasper Cillessen in het veld. Hij moest de strafschoppenreeks tot een goed einde brengen. Het bleek een psychologische meesterzet. Tim Krul stopte twee strafschoppen en bracht Nederland naar de halve finale. Het was voor Andrélon het onverwacht moment om in te haken, want hun shampoos staan natuurlijk bekend voor de perfecte krul.

 

7. Ramos pakt geel en krijgt een kaart van PostNL

Kijkers van de wedstrijd Real – Madrid waren getuigen van een klein wonder. Met een 1-4
overwinning in Madrid overtroffen de Amsterdammers alle verwachtingen. PostNL haakte nog geen half uur na de iconische wedstrijd in op Real-speler Ramos. Ramos pakte eerder bewust een gele kaart, zodat hij met een schone lei aan de kwartfinale kon beginnen, omdat hij Ajax klaarblijkelijk niet als gedegen tegenstander zag. Hij kwam van een koude kermis thuis, want Real Madrid werd uitgeschakeld. Hopelijk deed dit kaartje van PostNL hem goed.

“Inhaken loont: inhakers worden gemiddeld drie keer zo
vaak gedeeld op social media dan niet-inhakers “

 

8. Hornbach kent de gevolgen van een zeer hete zomerdag

In de zomer van 2019 werd voor het eerst sinds de metingen de 40 graden overschreden. Het was
voor veel bedrijven een gemakkelijk kans om in te haken op dit hitte record, maar van de honderden inhakers was het Hornbach die de kroon spande met deze creatieve inhaker. De houten tuinhuisjes zijn multifunctioneel, je kunt ze tijdens warme dagen ook als sauna gebruiken. Het zal de afzet niet vergroot hebben, maar het heeft Hornbach wel in het zonnetje gezet.

 

9. Piloot veroorzaakt chaos op Schiphol

Even was er heel veel paniek op Schiphol. Was het een noodsituatie? Was het een kaping? Nee, het bleek een piloot van Air Europa, die per ongeluk op het verkeerde alarmknopje had gedrukt. En dan maakt de opluchting al snel plaats voor grappen. Aan de lopende (bagage)band stroomden ze binnen. Bol.com weet altijd wel raad met dit soort kinderlijke fouten.

 

10.Jumbo was er als de kippen bij

De “World Record Egg” was groot nieuws begin 2019. Een simpele stockfoto van een ei verbrak het wereldrecord aantal likes op Instagram! Het verhaal ging verder, want al snel bleek dat er ‘iets’ in het ei zat en dat de ei ging breken. Dat verhaal terzijde, de hype was voor veel bedrijven een reden om op in te haken. De Jumbo koos duidelijk geen eieren voor haar geld, want de supermarktketen ging de eieren zelfs verkopen en pikte zodoende nog een graantje mee.

 

Hulp nodig bij inhaken via social media?

Ben je genoeg geïnspireerd door deze blog? Dan is het tijd om zelf aan de slag te gaan om een aantal leuke posts te bedenken. Daarbij willen we je nog één ding meegeven: doe het goed of doe het niet. Heb je even geen leuk creatief idee? Laat het los en denk er niet te lang over na. Een slechte uitvoering kan volgers kosten, dus vraag altijd even rond wat je collega’s of vrienden van het bericht vinden. Heb je nog hulp nodig om een social media post te bedenken? Neem contact op met CO DENKERS.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door JM Promotions

Share this post with your friends

Facebook
LinkedIn

Andere bekeken blogs